Google Anaytics 4 door de ogen van een webanaliste

Op 1 juli 2023 neemt Google Analytics 4 (GA4) het definitief over van Universal Analytics. Waarom is deze omschakeling zo belangrijk? En waar moet je op letten? Een gesprek met webanalytics-experte Charlotte Vandenbergen van We Are Digital.

Waarom is deze omschakeling belangrijk? M.a.w. wat als je het niet doet?

“Dan moet je een andere tool zoeken, want Universal Analytics stopt met data verzamelen vanaf 1 juli. Enerzijds voert Google deze omschakeling door omdat ze een betere manier van meten willen. En GA4 brengt ook daadwerkelijk nieuwe voordelen met zich mee. Anderzijds is GA4 wel relatief snel uit de bèta-fase gehaald. De kritiek die Google kreeg op vlak van privacy heeft de launch van de vernieuwde tool ongetwijfeld in een stroomversnelling gezet. Eén van Googles stokpaardjes bij het promoten van GA4, is immers dat de tool is opgebouwd vanuit een meer privacy-vriendelijk oogpunt. De belangrijkste veranderingen zijn dat Google niet langer IP-adressen opslaat, dat je je data niet langer ongelimiteerd kan bewaren en dat je bij Google een zogenaamde data deletion request kan aanvragen.”

GA4 focust nu sterk op privacy, in de vorm van nieuwe features zoals automatische IP-anonimiteit, dataretentie en data deletion reports.

CHARLOTTE VANDENBERGEN

Kan je een voorbeeld geven van een GA4-wijziging die echt voordelig is?

“Google Analytics 4 is meer toegespitst op user engagement. De focus ligt niet langer op metrics zoals sessies, die gemakkelijker versnipperd geraken over verschillende apparaten of platformen heen. In plaats daarvan ligt de klemtoon nu meer nadrukkelijk op gebruikers en hun interacties, die uitsluitend als events gemeten worden. Dat zie je o.a.in de komst van nieuwe user engagement en predictive metrics. Een voorbeeld van een nieuwe engagement metric is de engagement rate, die als een positieve evenknie van de bounce rate fungeert. Een sessie wordt als 'engaged' beschouwd wanneer iemand minstens 10 seconden op de website verbleef, minstens één conversie-event triggerde of minstens twee pagina's bezocht. Met predictive metrics kan je dan weer de hulp van AI inschakelen om te voorspellen welke gebruikers bijvoorbeeld in de volgende 7 dagen het meest waarschijnlijk tot een aankoop of andere conversie-actie zullen overgaan. Aan de hand van deze metrics kan je doelgroepen met hoge intentie aanmaken die je kan targeten in je advertentiecampagnes.”  

“Google Analytics 4 geeft je in hun 'Explorations'-sectie ook meer mogelijkheden om rapporten op maat te creëren, die ook op vlak van visualisatie een hele stap vooruit zijn. Vooral de creatie en visualisatie van funnels is een grote verbetering ten opzichte van (de gratis versie van) Universal Analytics. Een funnel is een specifiek pad op je website dat je wilt dat een gebruiker volgt, bijvoorbeeld de stappen die je moet doorlopen bij een aankoop in een webshop. Dankzij funnelrapporten ontdek je waar gebruikers uit je funnel stappen en waar je potentiële conversies misloopt. Eenmaal je die informatie hebt, kan je die gebruiken om remarketingdoelgroepen aan te maken en je funnel te optimaliseren. Je hoeft deze funnelrapporten nu niet langer op voorhand aan te maken, maar je kan ze in GA4 op elk moment 'ad hoc' op basis van historische data weergeven.”

Voordelige wijzigingen in GA4:

  • Meer privacy
  • Meer machine learning
  • Automatische meting van interacties zoals downloads, scrolls en video plays
  • Cross-device tracking
  • De data sampling-limiet ligt een stuk hoger

Zijn er ook nadelen verbonden aan de omschakeling?

“De media-aandacht rond privacy heeft de release van GA4 versneld. Daardoor moet Google nog gaandeweg aan de nieuwe versie sleutelen. Dat zorgt voor frustraties bij webanalisten omdat er bepaalde zaken zijn die we nog missen in de nieuwe property en waarvoor we workarounds moeten zoeken. We kunnen bijvoorbeeld geen annotaties toevoegen om context te geven aan de data in de property, iets wat we in Universal Analytics wel konden. En zo zijn er nog een aantal zaken die (voorlopig) ontbreken. Ik zeg voorlopig, want in het begin was er ook geen conversieratio, en dat is nu wel opnieuw toegevoegd. En sommige zaken brengt Google terug nadat ze zeiden dat ze het in de nieuwe versie gingen verwijderen, zoals de bounce rate. Deze geleidelijke veranderingen maakt het soms lastig voor ons, maar ook voor onze klanten."

Wat kan je nog adviseren?

“Google heeft een feature ingevoerd om je oude property automatisch over te zetten naar Google Analytics 4. Maar dat raden we niet aan, want dan laat je het algoritme bepalen wat jij nodig hebt. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er verschillende events worden gemeten die voor jou niet interessant zijn. Je moet zeker zijn dat de instellingen correct zijn afgestemd op jouw noden. Laat het dus niet per se aan Google over, maar doe de migratie zelf of vertrouw het toe aan een partner.”


Hulp nodig bij de opstart van je GA4-property of -migratie?

Stuur dan gerust een e-mail naar fabio.gilio@propaganda-group.be

Meer weten over GA4?

Lees hier het meer diepgaande kennisartikel.

Want to know how we can help you?

If you are curious about what we can do for your organization, please contact Fabio via phone or email.

fabio.gilio@propaganda-group.be
+32 2 725 29 10

Or contact fabio 
by form