6 best practices bij het communiceren over duurzaamheid

Communiceer jij als bedrijf of merk al over jouw initiatieven voor een meer duurzame business? Of vind je dat je nog niet ver genoeg staat in je duurzaamheidstraject om dat te doen? Of je initiatief nu klein of groot is, communiceer er alvast over op een transparante en eerlijke manier. Met deze 6 best practices van onze Sustainability project manager Gonda Lontings raak je alvast aardig op weg.

Waarom is het belangrijk om over elke stap te communiceren?

Er niet over praten? Dan ben je er niet mee bezig, denkt de buitenwereld. Onze Sustainability project manager Gonda zegt hierover: “72% van de bedrijven heeft zich doelen gesteld in verband met hun CO2-uitstoot, een kwart hiervan communiceert er niet over. Je hoort zaken als ‘we staan nog niet ver genoeg’ of ‘gaan we niet beschuldigd worden van greenwashing?’ Dat is een gemiste kans, want hoe meer aandacht dit onderwerp krijgt, hoe meer kennis we binnen onze marcomm-sector kunnen verspreiden en delen. Wacht dus niet tot je er bent. Communiceer over elke kleine stap die je zet op een eerlijke, transparante manier. Bovendien zegt 70% van de consumenten in een onderzoek gevoerd door Insites: ‘Als merken niet praten over duurzaamheid, zijn ze er niet mee bezig.’ Deel dus je ministapje op het duurzaamheidspad. Zo bouw je geloofwaardigheid op, maken we duurzaamheid mainstream en win je trouwe aanhangers.”

Je hoeft niet te wachten tot je het grote doel behaald hebt. Communiceer over elke kleine stap die je zet op een eerlijke, transparante manier.

GONDA LONTINGS

Transparantie en eerlijk zijn = win-win

Wachten met je bedrijf op dat ene grote duurzame project waarmee je wil naar buiten treden, hoeft niet per se. Het zijn de babysteps die samen een groot geheel maken. Begin alvast eerst met de why scherp te stellen: natuurlijk is duurzamer worden broodnodig om deze planeet leefbaar te houden. Als bedrijf hiermee bezig zijn is een must geworden. Enerzijds is de bezorgdheid bij de consumenten toegenomen wat resulteert in het meer vertrouwen hebben in duurzame merken. Anderzijds werkt het als bedrijf in jouw voordeel om duurzame stappen te ondernemen. Een bedrijf dat futureproof denkt, gaat het op lange termijn winnen van organisaties die dit links laten liggen. Het is daarbovenop een trend geworden dat jonge werknemers kijken of hun toekomstige werkgever oog heeft voor duurzaamheid of niet.

Hier zijn alvast 6 best practices in vogelvlucht:

1. Vermijd cliché’s

‘Action speaks louder than words’. Laat vallen die algemene nietszeggende taal, zoals ‘de planeet beschermen voor de volgende generaties’ en ‘de grootste uitdaging van onze tijd aangaan om een betere wereld te bouwen’. Stel doelen op en communiceer alvast die doelen met de buitenwereld. Zo weten omstaanders dat je het effectief meent.

2. Stay positive

Blijf weg van negatieve en belerende boodschappen. Mensen keren zich af van dit soort negatieve boodschappen. Pak het positief aan zoals bijvoorbeeld Knack doet met hun Maaimeiniet-actie of Trends met de Trends Impact Awards voor bedrijven die het verschil maken. Vermijd boodschappen als ‘vlees eten is slecht omdat…’. Maak er een positieve boodschap van met ‘wist je dat wanneer je één dag in de week minder vlees eet…’.

3. Transparantie is key

Consumenten verwachten geen perfectie, wel eerlijkheid en transparantie. Een goed voorbeeld hiervan lees je in het jaarverslag van Unilever waarin te lezen staat dat ze inzetten op vegetarisch vanwege het verkooppotentieel. Handtassenontwerpster Lies Mertens geeft dan weer toe dat ze nog met leder werkt in afwachting van een duurzaam vegan alternatief.

4. Wees concreet

Deel concreet wat je al realiseerde en wat je plant te doen. Je verpakking is misschien nog niet duurzaam, als de energie voor je productieproces dat wel is, kan je dat al melden, zoals bierfabrikant Heineken al doet. Je kan bijvoorbeeld de consument uitnodigen om op je website de vooruitgang die je hebt geboekt in je duurzaamheidsproces te ontdekken.

5. What’s in it for them?

Focus op het voordeel van de consument. In de Kringwinkel vind je voor weinig geld de leukste spullen en je helpt mee de afvalberg te verkleinen. Met Toogoodtogo bespaar je in jouw foodcost terwijl je voedselverspilling tegengaat. Dat zijn concrete voordelen om echt het verschil te maken en waar je klant ook voordeel uithaalt.

6. Duurzaam wordt standaard

Durf als bedrijf beslissingen nemen die het denken van de consument verandert. Zo kan je bijvoorbeeld bij BurgerKing in Duitsland kiezen tussen een standaard burger of een vleesburger. De standaard burger is in dit geval veggie. Of kijk naar JBC die afstapt van de labels ‘meisjes’ en ‘jongens’ in haar kinderkledingafdeling. Een mooi staaltje van inclusie zonder dat er al teveel tamtam rond wordt gemaakt.

Nog een kleine por nodig?

Dit zeggen consumenten in het Conscious Consumer onderzoek van Insites:

  • 55%       beschouwt duurzame merken als meer up-to-date
  • 69%       staat positief tegenover bedrijven die moeite doen om hun carbon footprint naar beneden te halen
  • 42%       vindt de kwaliteit van duurzame merken beter

Meer best practices nodig? Of benieuwd hoe jouw sustainable communicatie er kan uitzien?

Stuur dan gerust een e-mail naar gonda.lontings@propaganda.be.

Want to know how we can help you?

If you are curious about what we can do for your organization, please contact Fabio via phone or email.

fabio.gilio@propaganda-group.be
+32 2 725 29 10

Or contact fabio 
by form